Prantsuse kirjanike novellid

Nouvelles exemplaires/Französische Meistererzählungen dtv 1983. Säärastelt autoritelt nagu Balzac, Daudet, Flaubert, France, Maupassant, Mermiee, Stendhal, Vigny ja Zola.

Kakskeelsed raamatud on võrratud. Sealt saab mitu erinevat kirjanduselamust: vaatad paremale leheküljele – saad kõigest aru ja on niisama tore lugeda. Vaatad vasakule – ja vastu põrnitseb originaalkeeles tekst. Mõnikord juhtub nii, et tekst pakub mõne erilise lausepärli ja siis on mõnus piiluda, kuidas see asi originaalis kõlas. Lisaks tekitab selline lugemine kuidagi uhke tunde – näe, maailm, ka mina veerin prantsuse keelt! (Terve teksti peale võib-olla kaks sõna, aga ega ühistranspordinaaber seda teadma pea.)

Jutustused ise olid suuremalt jaolt head ja kaasakiskuvad nagu 19. sajandi autoritele kombeks. Tagasihoidliku vaatluse peale tahakski üldistavalt öelda, et kui selle ajastu autorid suudavad oma suurimast patust – paljusõnalisusest – eemale hoida, on tegu tihedate tekstidega.

Minikommentaarid juttude esinemisjärjekorras:

Balzaci “El verdugo”s (timukas) kirjeldab vanameister ühe hispaania perekonna võigast hukkumist prantsuse vägede okupatsiooni ajal. Mõne sõna ja paari leheküljega puhus ta elu sisse vähemalt kümnekonnale inimesele ja tervele ajastule.

Daudet’ “Lõvitapja Chapatin” jättis külmaks. Selle mehe huumor kahjuks põlvkondi ületada ei suuda. Jutt ise paljusõnaline, kõneleb – üllatus-üllatus – mehest, kes läks Aafrikasse lõvisid tapma.

Gustave Flaubert “La legende de Saint Julien l’Hospitalier” jäi meelde oma fantasylaadse ülesehituse, huvitava vanematapmismotiivi ja kristliku sõnumiga.

Anatole France’ “L’affaire Crainuebille”: tugevalt sotsiaalkriitiline teos, mis lajatab valusalt 19. sajandi prantsuse ühiskonna kahepalgelisusele (eriti kahepalgelise õigussüsteemile). Novell räägib vanast juurviljakaupmehest, kellel läheb politseiga tühja asja pärast ütlemiseks ning kes seetõttu vanglasse pistetakse. Kui ta sealt välja saab, ei taha enam keegi temalt midagi osta ja vana haige mees langeb ühiskonna”mülkasse”.

Guy de Maupassant’ “Madmoiselle Perle” kirjeldab vaikselt hingitsevat armastust, mis neab peategelased üksiku saatuse külge. Algus oli paganama paljusõnaline, aga inimeste kirjeldamises on Maupassant kahtlemata hea.

Prosper Mérimée räägib oma “Mateo Falcones” kuumavereliste korsiklaste tavadest ja tragöödiani viivast autundest. Stiil oli kerge, lugu selge. Poiss päästab kurjategija, annab ta siis ikkagi üles ja isa laseb ta selle eest maha.

Stendhali “Armujook” kahest õnnetust, juhuslikult kokkusattunud noorest oli üks suur tundlemine. Ilusti kirjutatud, aga viginat nii palju ja moraal (aita inimest ja tapa end siis ise?) kuidagi üldse mitte minu jaoks.

Alfred de Vigny “Le dialogue inconnu” (tundmatu dialoog): selle raaamatu üks nõrgemaid jutte. Teema jällegi väga huvitav: Napoleon laseb paavstil kroonimispidustusteks treppi sõita ning ajab temaga privaatselt törtsu juttu. Kuid jälle on suur paljusõnalisus ja filosofeerimine lahti. Napoleon keerutab mööda tuba nagu vurr ning pühakunäoga paavst õhkab lakkamatult. Vajus kuidagi ära, kuna miskit uut sealt ei tulnud.

Emile Zola “Un bain”:  vast kogumiku suurim üllataja. Zolad olen pigem süngete, sotsiaalkriitiliste teostega seostanud. “Söekaevurid”, Dreyfusi protsess ja muu. See novell oli aga lõbus jutuke sellest, kuidas naine öösel ujuma läks, tiigis paljast meest nägi ja siis temaga abielluma pidi. Kui ei teaks, et Zola, oleksin arvanud, et kirjatsuraks on naine.

Teose lisarosin: raamatulehtede vahele peidetud väike postkaart aastast 1988, milles üks naine oma sõbrannale kunstinäituse korraldamist DDRis kirjeldab. Sõnum minevikust: raam olgu õige suurusega!

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s