Urs Widmer “Ema kallim”

Loomingu Raamatukogu peale võib alati kindel olla – seal leidub palju põnevat ja kuna tegu on formaadilt (mitte sisult) kergekaaluliste raamatutega, siis loen harjumusest läbi ka need autorid, kelle juurde muidu ei satukski. Tänavu 75-aastaseks saanud šveitsi kirjanik Widmerit peetakse ühes saksakeelse kirjanduse tippautoriks.

Raamatus räägib nimetu minategelane oma ema eluaeg kestnud õnnetust armastusest kuulsa dirigendi vastu, mis päädis vaimuhaigusega. Paralleelselt jookseb ema ja 20. sajandi Euroopa lugu, mida jutustatakse läbi kõrvaltegelaste saatuse ja seda väga huvitaval, täielikult paatosest vabal viisil. Natuke humoorikas, kurva alatooniga ja peaaegu emotsioonidest puhastatud. Kontrast sisu ja minategelase rahuliku hääle vahel loob hingekriipiva ebakõla, kuna jutt käib ikkagi sellest, kuidas üks kirg inimese seest nii tühjaks süüa suudab, et vaid õnnetu elu järele jääb.

“Nõnda ta elas. Hitler tungis Venemaale kallale, ja ema pani sibulaid mulda. Hitler piiras Moskvat. Ema võttis peedid üles. Rommeli tankid ajasid Montgomery tanke mööda Saharat taga. Ema seisis lõkkesuitsus, kus vanadele okstele ots peale tehti. Hitler jõudis Doni äärde. Ema kõrgete maisivarte vahel. Stalingrad! Ema õmbles musti eesriideid, riputas need kõigi akende ette ja käis väljas, lume sees sumbates kontrollimas, kas ikka tõesti ühtki valguskiirt läbi prao ei paista.” (lk. 72)

Põnev ja natuke häirivalt hea. Mis puutub kõlamajäävasse pessimismi, siis selle kohta küsis Die Welti ajakirjanik Urs Widmeri 75. sünnipäevale pühendatud intervjuus (21.05.2013):

Die Welt: Teie teostes on rõõmsameelsusest hoolimata mingi pessimistlik, apokalüptiline põhitoon?Urs Widmer: Need on kalduvused, mida ise valida ei saa. Ma olen kogu elu sügavalt pessimistlik olnud. Ma olen katastroofik. Aga ma olin alati võimeline kahestuma: minu igapäevaelus on ruumi nii suurele hulgale optimismile ja elurõõmule. Ütleme lihtsalt nii: ma ei usalda seda asja. Kõnniksin nagu õhukesel jääl täiesti rõõmsa ja igapäevaeluks kõlbulikuna.

Lisa kommentaar

